RS - mlčenlivost a oznamování

11.02.2025

Rybářská stráž - povinnost mlčenlivosti a povinnost oznamovací. Zásadní a dlouhodbý problém většiny porybných....

Nezákonné propojení úřední osoby (RS) se soukromým subjektem - Spolkem? Ano, je tam!


Vracíme se opět k zásadám činnosti Rybářské stráže, jelikož současná i historická jejich praxe při kontrolách na revírech trvale vykazuje jednání "osob s odznakem a průkazem", které se většinou vymykají z legislativního rámce pro Rybářskou stráž závazného a určujícího. V posledních dvou letech většina z nich vykazuje aroganci, nekomunikaci a povýšenecké chování. Ano, je to osobnostní věc, tomu rozumíme, pak se ale bavme, zda-li tito lidé splňují podmínku zdravotní způsobilosti.

I když jsme již o Rybářské stráži napsali dva články, resp. k problematice Rybáské stráže a to: RS na revíru nestranná, neúplatná a Rybářská stráž na revíru , vracíme se kní dalším pohledem - Rybářská stráž a její nezákonné propojení s vedením Spolku.

Zaměříme se nyní na to, co a kam Rybářská stráž musí oznamovat a na to, co nesmí činit - její mlčenlivost.



Oznamovací povinnost RS

Rybářská stráž má svou oznamovací povinnost (oprávnění) ustanovenu v zák.č. 99/2004Sb. §17 odst. 1 písm e), kdy: "RS je povinna oznamovat neprodleně zjištěné závady a škody podle jejich povahy uživateli rybářského revíru a příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který ji ustanovil, popřípadě orgánu příslušnému k ochraně přírody a krajiny nebo Policii České republiky.

Zjištěnou závadou a škodou podle této citace, není situace, kdy RS zjistí domělý přestupek rybáře, jelikož se této situaci se věnuje §30,31 zákona 99/2004Sb., Tyto přestupky oznámené Rybářskou stráží je oprávněn šetřit a rozhodovat o nich jen Orgán státní správy v rybářství, kterým je mimo jiné Obecní úřad obce s rozšířenou působností podle §20 odst. 3 zákona 99/2004Sb.

Nikdo jiný, třeba Příkazce územního svazu toto oprávnění nemá.

Zjištěnou závadou a škodou Rybářskou stráží může být příkladně - olejová skvrna na vodní ploše revíru, hromadný úhyn ryb anebo třeba tekoucí splašky do vod revíru. Pak platí oznamovací povinnost Rybářské stráže uživateli revíru (Spolku)a k dalším orgánům uvedeným v §17 - viz shora.

Rovněž tak Rybářská stráž nemá oprávnění k výkonu vlastnických práv vlastníka pozemků s vodní plochou.

Druhou oznamovací povinností je uvedena v ¨§17, odst. 2, tj, RS je povinna oznamovat příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností všechny změny týkající se podmínek pro ustanovení Rybářské stráže.


Nic víc a nikam jinam Rybářská stráž není oprávněna cokoliv, komukoliv a jakkoliv oznamovat. Natož pak oznamovat podezření na spáchání přestupku rybářem na ČRS, z.s., tedy soukromému subjektu! 

RS nemá oporu v legislativě, aby cokoliv oznamovala Českému rybářskému svazu, z.s. - Územnímu svazu pro severní Moravu a Slezsko. Tečka.


Ptáme se tedy, 

podle jakého právního titulu Rybářská stráž oznamuje podezření ze spáchání přestupku rybáře na Ćeský rybářský svaz, z.s. - Územní svaz pro severní Moravu a Slezsko? Kde na to čerpá "kompetenci", činí tak svévolně a mimo mantinely pro ni zákonem určených a státem svěřených oprávnění? 

Je k takové nezákonné činnosti Rybářská stráž někým ze Spolku organizována či jí snad někdo určuje, co a jak má dělat? Třeba nějaký samozvaný "vedoucí Rybářské stráže na Spolku a MO"? - žádná taková pozice "vedoucího Rybářské stráže" není v legislativě ani v organizační struktuře Spolku, není ani ve Stanovách ČRS, není ani v Jednacím řádu ČRS uvedena. Tak proč a z jakého "důvodu chlapci s odznaky" dlouhodobě činí? Žádná pravidla pro činnost "vedoucího Rybářské stráže" neexistují. Víme že praxe v MO a Spolku je diametrálně jiná, dokonce se konají porady (Aktivy) Rybářské stráže organizované panem Machalou - členem Výboru Českého rybářského svazu z.s., - Územního svazu pro severní moravu a Slezsko. K čemu takové "Aktivy" slouží? K nezákonnému úkolování Rybářské stráže? To snad ne!

Navíc - Rybářská stráž při plnění úkolu státu na úseku rybářství je samostatnou úřední osobou, která využívá svěřené pravomoci pro plnění těchto úkolů = zákonem stanovených. Není nikým a nikde organizována a řízena. Nic více! 


Rybářská stráž nese na druhou stranu za svou činnost svou vlastní zodpovědnost a je také trestně odpovědná podle §329 zák. č. 40/2009Sb - Zneužití pravomocí úřední osoby a ¨§330 téhož zákona - Maření úkolu úřední osoby z nedbalosti .

Je tedy mnohdy deklarovaná a v běžné praxi pravidelně prováděná "oznamovací" činnost Rybářské stráže ve prospěch Spolku v souladu se zákonem? Kde to má RS ustaveno, že "musí" do spolku oznamovat"?

Ptáme se tedy dále,

podle čeho Příkazce územního svazu postupuje při zahajování Kárných řízení se členy Spolku? Z jakých informací vychází? Jakým způsobem tento příkazce zajišťuje jeho povinnost, aby skutkový stav "přestupku" byl spolehlivě zjištěn? 

Vychází snad z nezákonné oznamovací činnosti Rybářské stráže? Anebo rozhoduje sám bez povinnosti skutkové stavu podstaty? Ano, je to tak - viz dále v textučlánku!


Důkaz o nezákonné činnosti Příkazce územního svazu a důkaz nezákonné činnosti Rybářské stráže přinášíme na konci článku. Klikněte a pročtěte. Rozhodná tvrzení Příkazce jsme vyznačili v příloze žlutou barvou pro vaši rychlejší orientaci.

!! Světě div se, jde o výhradně dokument tzv. Kárného příkazu vystaveného samotným Příkazcem územního svazu, který zahájil Kárné řízení se členem ČRS v jednom z mnoha případů na základě oznámení Rybářskou stráží.


Povinnost mlčenlivosti RS


Rybářská stráž, ustanovena správním orgánem v rybářství - Obcí s rozšířenou působností podle §14 odst. 1 zák.č. 99/2004Sb

Rybářská stráž se řídí při výkonu úkolu státu nebo společnosti rovněž §33 zák.č. 99/2004Sb,, jinými slovy při výkonu úkolu státu nebo společnosti je povinna se řídit zákonem č. 500/2004Sb. - Správním řádem.  

Rybářská stráž je Úřední osobou je podle § 14 odst. 1 zákona 500/2004 Sb., správní řád, kdy každá osoba, která se bezprostředně podílí na výkonu pravomoci správního orgánu. Je to tedy úředník, který se nějakým dílem podílí na výkonu veřejné správy.

Rybářská stráž je Oprávněnou úřední osobou podle zák.č.500/2004Sb., kdy je Oprávněná úřední osoba je podle § 15 odst. 2 správního řádu.

Je tedy osobou, která je oprávněná k provádění úkonů v řízení podle vnitřních předpisů nebo pověřená správním orgánem. Oprávněná osoba je tedy úředník, který se podílí na výkonu veřejné správy a provádí úkony jménem správního orgánu. Oprávněných úředních osob může v řízení vystupovat více.(Pozn. pouze při výkonu "služby RS")

RS požívá i tzv. "státní ochrany", která je definována postavením úřední osoby podle §127 odst. 1 písm i): "fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží, pokud plní úkoly státu nebo společnosti a používá při tom svěřené pravomoci pro plnění těchto úkolů". V opačném případě, tedy mimo výkon "úkolu státu" této zákonné ochrany nepožívá. 


Mlčenlivost oprávněné osoby je ukotvena v §15, zákona č. 500/2004Sb., odst. 3, kdy: "Oprávněné úřední osoby jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděly v souvislosti s řízením a které v zájmu zajištění řádného výkonu veřejné správy nebo v zájmu jiných osob vyžadují, aby zůstaly utajeny, nestanoví-li zákon jinak. 

Této povinnosti jsou oprávněné úřední osoby zproštěny jen z důvodů stanovených zvláštním zákonem nebo vysloví-li souhlas osoba, jíž se předmětná skutečnost dotýká. Ustanovení zvláštních zákonů o zproštění povinnosti mlčenlivosti tím nejsou dotčena."


Otázky k zamyšlení k tématu oznamovací povinnost a mlčenlivost Rybářské stráže

  • Z dosavadní praxe Rybářské stráže víme, že Rybářská stráž nezákonně poskytuje informace - ze své činnosti vykonávané zákonem svěřených oprávnění, tedy oznamuje třetí osobě a navíc soukromému subjektu "podezření ze spáchání přestupku rybáře", tedy výsledky své čínnosti.
  • Rybářská stráž porušuje jí uloženou povinnost mlčenlivosti zákonnou normou. Jestli tak činí z nedbalosti, neznalosti  anebo na "pokyn" někoho, třetí osoby (třeba pseudofunkce "Vedoucího Rybářské stráže"),  není vůbec důležité.
  • Rybářská stráž využívá předtisků takovýchto "Oznámení", který zasílá na Spolek" - avšak právní důvod či povinnost k tomu nemá, Předtisky jí dodává Spolek. Forma předání nezákonné informace Rybářskou stráží na Spolek není důležitá, praxe na (nejen) revíru je však taková.
  • Příkazce územního svazu na základě takovýchto nezákonných "Oznámení" ze zdroje Rybářské stráže, bez skrupulí používá pro zahájení Kárného řízení s rybářem. Tedy zahajuje Kárné řízení se členem ČRS, z.s.  - bez právního důvodu (zákony, Stanovy, Jednací řád) a bez ověření skutkového stavu domělého přestupku rybáře. 
  • Navíc Příkazce územního svazu nemá žádná zákonná oprávnění k tomu, aby domělý přestupek, navíc oznámený Spolku úřední osobou - Rybářskou stráží jakkoliv řešil, tedy zahajoval Kárná řízení anebo vystavoval Kárné příkazy na členy Spolku. Viz §20 odst. 3 zák.č. 99/2004Sb. - kdo tedy přestupky na úseku rybářství řeší? Citujeme: "Obecní úřad obce s rozšířenou působností projednává přestupky podle tohoto zákona (§ 30 a 31).
  • Příkazce územního svazu nemá žádnou kompetenci a oprávnění k tomu, aby o nezákonném oznámení úřední osobou - Rybářskou stráží jakkoliv sám rozhodoval. To, jestli přestupek nastal patří Obecnímu úřadu obce s rozšířenou působnostě výhradně. Nikoliv Příkazci územního svazu!


Důkaz nezákonné činnosti

Důkaz se týká nezákonné činnosti jak Rybářské stráže, tak rovněž i Příkazce územního svazu (Spolku) je Kárný příkaz Příkazce územního svazu na jednoho člena ČRS. Takovýchto dokumentů "lítá po světě" za ty roky více než dost.

Dokument Kárného příkazu vystaveného Příkazcem územního svazu, je tím nejjednodušším a  nejvěrohodnotnějším důkazem o nezákonném spojení úřední osoby vykonávající úkoly státu v rybářství podle zákona (Rybářské stráže) a soukromé společnosti (třetí osoby), tedy Českého rybářského svazu, z.s. - Územního svazu pro severní Moravu a Slezsko. 

Co myslíte, že na to řeknou advokáti? 

Jak se v této věci zachovají Orgány státní správy v rybářství, které definuje §19 písm. a) - h) ?

Další nepořípustná věc na straně Příkazce územního svazu je to, že se v Kárném příkazu opírá o Bližší podmínky výkonu rybářského práva (BPVRP), které s politování rovněž odporují striktně zákonem 99/2004 a vyhláškou 197/2004 Sb. stanovenému obsahu a rozsahu BPVRP. Tuto situaci rozebíráne v samostatném článku k náhledu zde. co to vlastně BPVRP jsou a co mohou a nesmí obsahovat.


Bylo by maximálně vhodné, aby se startutární orgán Spolku veřejně k problematice propojení Rybářské stráže a soukromé společnosti - Spolku vyjádřil na svém webu! 

Právě teď a právě v této době, než se začne "lámat chleba" natvrdo.

(webová adresa Spolku zde)

Uvítali bychom, jakožto členové Spolku, aby v tomto veřejném vyjádření Statutárního orgánu Spolku bylo členům sděleno:

  • Na základě jaké právní úpravy k propojení úřední osoby - Rybářské stráže a soukromé společnosti - našeho Spolku dochází, 
  • Jak dlouho toto propojení už trvá, 
  • Kolik Kárných příkazů z tohoto nezákonného propojení již vzniklo a bylo Příkazcem zemního svazu vykonáno
  • Chceme znát také vysvětlení pojmu a pozice "Vedoucí Rybářské stráže Spolku - p. Machala"
  • Podle čeho tato pozice byla zřízena, jakým rozhodnutí a kterého orgánu Spolku byla zřízena a kdy byla zřízena
  • Kde je v organizačním schématu Spolku pozice uvedena, 
  • Kde je pozice ve Stanovách a Jednacím řádu definována
  • Jaké má ve Spolku pozice pravomoce a úkoly, 
  • Kdo tuto  pozici úkoluje a podle jakých pravidel 
  • Jakou má pozice "Vedoucí rybářské stráže" odpovědnost vůči Spolku, Rybářské stráži samotné 
  • V jakém postavení tato pozice vystupuje vůči MO a členům Spolku.
  • Jaký úkol této pozice soukromého subjektu - Spolku má vůči úřední osobě - Rybářské stráži?

Chcete-li podpořit Vašim dílem práci několika desítek rybářů, kteří provádějí nezbytné úkony vedoucí k nápravě ve věci a chcete-li pomoci hlavně sami sobě, podpořte Vás i je zde.

Na prokliku se seznámíte, na co jsou určeny vaše dobrovolné příspěvky a jak to vše funguje.